Od dłuższego czasu możemy zaobserwować dynamiczne zmiany jakie zachodzą na naszym rodzimym rynku turystycznym. Zauważalne są one już co najmniej od 2012 roku, kiedy to nasz kraj miał okazję pokazać się światu podczas Euro 2012. Wykorzystaliśmy tę szansę i przekonaliśmy miliony turystów, że warto odwiedzić Polskę, nie tylko przy okazji wielkich imprez sportowych.
Obecnie rynek turystyczny w Polsce jest jednym z najprężniej rozwijających się w Europie. Rok rocznie odwiedza nas coraz więcej turystów zagranicznych, a Polacy coraz częściej traktują wyjazdy wakacyjne nie jako luksus, a jako potrzebę. Według danych udostępnianych przez Ministerstwo Turystyki i Sportu w 2017 roku nasz kraj odwiedziło ponad 83 mln obcokrajowców, z czego aż 18,3 mln to turyści. Szacuje się, że łączne wpływy z przyjazdowej turystyki zagranicznej w ubiegłym roku w naszym kraju wyniosły aż 59,4 mld zł!
W związku z dużym zainteresowaniem naszym krajem wśród turystów, na terenie Polski powstaje sporo nowych obiektów hotelowych i rekreacyjnych, kształtują się coraz wyższe standardy obsługi klienta i każdego roku wzrastają ceny poszczególnych usług około turystycznych. Specjaliści są jednak zgodni – rynek turystyczny w Polsce nadal jest w fazie wzrostu i w najbliższych latach będzie się nadal dynamicznie rozwijał.
Polska stała się modna
Kryzys migracyjny, wysoki kurs euro, coraz lepsza pogoda i korzystne ceny to główne czynniki, które wpłynęły na wzrost popularności Polski wśród zagranicznych turystów. Dodatkowo, turyści zwracają też szczególną uwagę na bogatą kulturę naszego kraju, piękne krajobrazy, ponadczasowe zabytki i nowoczesne budownictwo. Najchętniej odwiedzane są takie miasta jak Kraków, Gdańsk, Warszawa i Wrocław.
Dużym atutem naszego kraju są także stosunkowo niskie ceny w stosunku do wysokiej jakości infrastruktury turystycznej. Polska jest chwalona na arenie międzynarodowej za nowoczesne hotele, wysoką jakość obsługi klienta, bogate zaplecze restauracyjne i interesującą infrastrukturę towarzyszącą np.: centrum SPA czy luksusowe kliniki medycyny estetycznej. Wśród turystów odwiedzających nasz kraj najczęściej pojawiają się Niemcy, Czesi, Ukraińcy, Brytyjczycy i Skandynawowie.
Dobrym przykładem rosnącego zainteresowania turystów polskimi miastami jest Gdańsk, który w ubiegłym roku znalazł się na 5 miejscu prestiżowego rankingu przygotowywanego przez portal Trip Advisor, pośród najciekawszych destynacji na świecie. Według danych podawanych przez Gdańską Organizację Turystyczną w 2017 roku miasto odwiedziło aż 2 660 306 osób, w tym aż 999 075 turystów zagranicznych. Najchętniej do Gdańska przyjeżdżali Brytyjczycy i Norwegowie.
Chociaż ceny mogą w najbliższych latach wzrastać, Polska nadal będzie konkurencyjna w tym zakresie na tle innych zachodnich kurortów.
Lepsze zarobki zastrzykiem dla turystyki
Coraz większe zainteresowanie urlopami w polskich kurortach widać także wśród samych Polaków. Niewątpliwie, duży wpływ na ten trend mają coraz wyższe zarobki w naszym kraju i programy prospołeczne. Polskie morze bądź góry wybierają często osoby, których do tej pory nie było stać na wakacje z rodziną. Przykładowo, w 2017 roku Gdańsk odwiedziło aż 1 661 231 polskich turystów.
Co więcej, klienci którzy do tej pory podróżowali do zagranicznych kurortów w ostatnich latach także częściej decydowali się na wakacje w kraju. Przekonywały ich ku temu głownie kwestie bezpieczeństwa, coraz lepsza pogoda i świetne zaplecze hotelowe, niczym nie odbiegające od zachodnich ośrodków.
Rynek hotelowy nadal chłonny
Mimo coraz lepszej jakościowo infrastruktury hotelowej, w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich takich obiektów wciąż brakuje. W 2016 roku w Polsce odnotowano istnienie 2 463 hoteli, czyli o 147 obiektów więcej niż w roku poprzednim. Inwestorzy widzą potencjał w tym rynku.
We wspomnianym już raporcie GOT zawarto informacje na temat preferencji noclegowych turystów. Ponad 46% odwiedzających Gdańsk w zeszłym roku zatrzymało się w tzw. obiektach hotelowych, do których zalicza się hotele, motele i pensjonaty. Najczęściej wybierane były hotele trzygwiazdkowe.
W ostatnich latach widać też wzrost zainteresowania rynkiem mieszkań i apartamentów na wynajem krótkoterminowy, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy inaczej podchodzą już do planowania swoich podróży. Wpływ na ten trend mają też z pewnością popularne portale umożliwiające rezerwację takich lokali z dowolnego miejsca na ziemi.
Rynek nieruchomości o charakterze turystycznym jest cały czas w fazie wzrostu i większość nowopowstałych nowoczesnych obiektów turystycznych w popularnych lokalizacjach cieszy się olbrzymim zainteresowaniem zarówno wśród turystów jak i inwestorów indywidualnych. Najlepsze hotele notują bardzo wysokie obłożenie już na kilka miesięcy przed sezonem. Oznacza to, że jest jeszcze miejsce na nowe obiekty tego typu.