Odpowiedź na pytanie postawione w tytule dzisiejszego wpisu postaramy się znaleźć razem z naszym gościem Łukaszem Pawliną, Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu w Hotelu Number One*** w Gdańsku
Dariusz: Łukaszu, na początek zacznijmy od tego, co dzieje się obecnie na rynku hotelowym?
Łukasz: Ostatnimi laty rośnie popularność tzw. city breaków czyli krótkich weekendowych lub kilkudniowych miejskich wycieczek. Zmiana naszego stylu życia – więcej pracy, mniej wolnego czasu – spowodowały zmianę naszych wakacyjnych przyzwyczajeń. Coraz rzadziej wyjeżdżamy na długie, dwu- lub trzy-tygodniowe urlopy, a częściej decydujemy się na kilkudniowe wyjazdy. Jest to spowodowane również wzrostem zamożności społeczeństwa – zamiast wakacji u rodziny, wybieramy zorganizowane wyjazdy nie tylko w wakacyjnych kurortach, ale także w centrach dużych miast, które oferują nam szereg atrakcji niezależnie od pogody
Dariusz: Jakie miasta cieszą się największą popularnością turystów?
Łukasz: Co prawda, najbardziej popularnymi destynacjami są europejskie metropolie, takie jak Paryż, Amsterdam czy Barcelona, ale nasze rodzime aglomeracje także przyciągają co roku rzesze turystów. Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Wrocław to miasta, które coraz częściej znajdują się w rankingach najlepszych kierunków turystycznych w Europie.
Dariusz: Co szczególnie przyciąga do nich zwiedzających?
Łukasz: Przede wszystkim wyjątkowa i przyjazna atmosfera oraz bogate dziedzictwo kulturowe, które przejawia się m.in. w oryginalnej architekturze, czy wyśmienitej polskiej kuchni. Nie bez znaczenia pozostają również kwestie bezpieczeństwa narodowego oraz atrakcyjnych cen. Niskie koszty podróży i pobytu, a także promocyjne ceny usług i produktów w dużej mierze warunkują wybór naszego kraju jako celu podróży dla wielu turystów.
Dariusz: Kto najczęściej korzysta z usług hoteli w centrach miast?
Łukasz: Hotele w centrach miast cieszą się dużym zainteresowaniem szczególnie ze strony osób podróżujących w celach służbowych – zwłaszcza, że od kilku lat na popularności zyskuje zjawisko „bleisure”, czyli połączenie wyjazdu biznesowego z wypoczynkiem. Ten neologizm pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów „business” i „leisure”, które oznacza czas wolny. W 2017 r. Forbes uznał przedłużanie wyjazdów służbowych w celach prywatnych za najgorętszy trend w podróży. Z tej możliwości korzystają bardzo często przedstawiciele młodego pokolenia, tzw. Millenialsi, którzy cenią sobie gromadzenie nowych doświadczeń i nie rozgraniczają życia zawodowego od prywatnego, dzięki czemu w trakcie podróży służbowych łączą przyjemne z pożytecznym. W najbliższych latach możemy więc spodziewać się dalszego rozwoju tego typu podróży i zwiększenia liczby gości biznesowych w obiektach noclegowych zlokalizowanych w centrach dużych miast.
Dariusz: Na jakie czynniki zwracają szczególną uwagę goście hotelowi szukający noclegu w centrum miasta?
Łukasz: Istnieje wiele elementów, które warunkują wybór danego miejsca. Wśród nich można wymienić m.in.:
Sieć połączeń
Zarówno turyści nastawieni na zwiedzanie miasta, jak i biznesowi klienci hoteli liczą na to, że obiekt, w którym nocują będzie znajdował się blisko ważnych punktów miasta – największych atrakcji turystycznych, ciekawych muzeów, restauracji czy teatrów. Kolejnym atutem jest bliskość komunikacji miejskiej – turyści są często zdani w nowym mieście na korzystanie z autobusów, tramwajów czy metra. Ważne, aby hotel był dobrze skomunikowany siecią połączeń z kluczowymi punktami w okolicy, szczególnie z dworcami PKP, autobusowymi oraz lotniskiem. Bliskość tych miejsc to atut także dla podróżujących taksówkami – im mniejsza odległość od nich, tym mniejszy rachunek za przejazd i większa oszczędność czasu.
Pięciogwiazdkowy standard w cenie
Odwiedzający Polskę turyści dysponują zróżnicowanymi budżetami, ale faktem jest, że hotele o wysokim standardzie notują najwyższe obłożenie – w przypadku hoteli pięciogwiazdkowych sięga ono nawet 90%. W podróży cenimy wysokiej jakości usługi, komfortowe rozwiązania i obsługę na najwyższym poziomie. Wszystkie te atuty rekompensują trudy często dalekich podróży i pozwalają zaaklimatyzować się w nowym miejscu. Wagę tego aspektu doceniają coraz częściej także obiekty 3 i 4 gwiazdkowe, które oferują gościom ponadprzeciętny standard obsługi i wyjątkowe doznania podczas pobytu.
Udogodnienia w hotelu
Hotelowa strefa SPA to nie tylko idealna propozycja na deszczowe popołudnie, ale też sposób na relaks po ciężkim dniu pracy dla podróżujących służbowo. Na obecność basenu, saun i jacuzzi w obiekcie hotelowym liczy coraz większa rzesza podróżujących. Dobry hotel powinien móc także pochwalić się restauracją, która jest dostępna nie tylko dla gości hotelowych, ale jest także w stanie przyciągnąć klientów zewnętrznych.
Design
W dobie dużej popularności mediów społecznościowych i zwiększania się ich opiniotwórczej roli, odpowiednia oprawa wizualna hotelowa jest warunkiem niezbędnym do zdobycia popularności. Lubimy chwalić się naszym życiem, ciekawymi przeżyciami, a co za tym idzie także podróżami. Nic więc dziwnego, że dzisiejsze hotele dbają nie tylko o wysoki standard usług, ale także o oryginalny i niebanalny design, który będzie wyróżniał dany obiekt od konkurentów. Może to być też element, który pomoże przyciągnąć większą liczbę gości, szczególnie Millenialsów, którzy stanowią rosnąca siłę nabywczą i lubią dzielić się swoimi przygodami w social mediach.
Biznes
Goście biznesowi mogą dziś liczyć w dobrych hotelach na szereg udogodnień przygotowanych specjalnie dla nich. Wygodne stanowisko do pracy w pokoju, sale konferencyjne z nowoczesnym sprzętem, zniżki na przejazdy taksówkami to tylko niektóre z rozwiązań, jakimi hotele chcą zachęcić turystów biznesowych do wybrania ich oferty.
Reasumując, najlepsze hotele w centrach miast potrafią sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów i połączyć wszystkie te czynniki. Jeśli więc inwestujesz w condo- lub aparthotel w centrum miasta i chcesz podnieść jego atrakcyjność, zwróć uwagę, czy operator posiada własną bazę klientów – dzięki niej będzie w stanie zapewnić większe obłożenie, a Tobie wyższe zyski. Upewnij się także, że wybudowany obiekt będzie oferował dużo więcej niż nocleg, a pobyt w nim stanie się niezapomnianym wydarzeniem.
Dariusz: Dziękuję za rozmowę
Łukasz: Dziękuję